
Logistyka jest terminem opisującym proces planowania, realizowania i kontrolowania sprawnego i efektywnego ekonomicznie przepływu surowców, materiałów, wyrobów gotowych oraz odpowiedniej informacji z punktu pochodzenia do punktu konsumpcji w celu zaspokojenia wymagań klienta[1]. Działania logistyczne mogą obejmować (choć nie muszą się do nich ograniczać): obsługę klienta, prognozowanie popytu, przepływ informacji, kontrolę zapasów, czynności manipulacyjne, realizowanie zamówień, czynności reparacyjne i zaopatrywanie w części, lokalizację zakładów produkcyjnych i składów, procesy zaopatrzeniowe, pakowanie, obsługę zwrotów, gospodarowanie odpadami, transport i składowanie.
Uproszczoną definicję przedstawia reguła "7R" (ang.) w Polsce przetłumaczona na 7W - right product (właściwy produkt), right quantity (właściwa ilość), right condition (właściwy stan), right place (właściwe miejsce), right time (właściwy czas), right customer (właściwy klient), right price (właściwa cena)[2]. Mówi się również o formule 4C związnej z klientem (customer): jego potrzeby, koszty, wygoda zakupu, dostarczone informacje.
W ramach przedsiębiorstwa mówi się o systemie logistycznym.
Głównym celem działań logistycznych jest maksymalizacja zysków i minimalizacja kosztów, poprzez integrowanie poszczególnych elementów podmiotu, w którym działa.
Podejście logistyczne można podzielić na dwa typy:
* podejście klasyczne (patrzenie na interesy poszczególnych elementów z osobna)
* podejście integracyjne (całościowe) patrzenie przez pryzmat całości.
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz